donderdag 3 augustus 2017

Wat waren de belangrijkste goden van het Romeinse rijk?


De Romeinse goden en mythologie nader uitgelegd.

De Romeinse goden hebben mij altijd geïnteresseerd. Net als de Griekse, Gallische en Egyptische goden hebben ze me altijd gefascineerd. Dit begon eigenlijk allemaal met het lezen van Asterisk vandaar dat ik heb besloten om hier een artikel over te schrijven.


hier aanbaden de Romeinen hun goden


De belangrijkste goden van het Romeinse rijk zijn:

  • Apollo
  • Bellona
  • Ceres
  • Diana
  • Janus
  • Juno
  • Jupiter
  • Mars
  • Mercurius
  • Minerva
  • Neptunus
  • Pluto
  • Quirinus
  • Saturnus
  • Venus
  • Vesta
  • Vulcanus
Naast deze goden bestonden er ook mindere goden Deze goden waren zoon of dochter van belangrijke goden.




De taken van de goden:

De goden hadden allen een eigen “taak” of “iets” waarvoor zij stonden. De Romeinen offerden gaven of bidden tot een bepaalde god afhankelijke van een gebeurtenis. Als er een ramp gebeurde baden ze tot de reddende god. Was je als jonge romein verliefd nam je, je toevlucht tot de god der liefde. De ene god is minder bekend dan de ander. Verschillende series spelen zich af in de Romeinse tijd de series “Spartacus”is hier een voorbeeld van. Hierin komen een aantal goden aan bod vooral de god van de Oorlog, vruchtbaarheid en de liefde. Hieronder ga ik nader in op de goden en waar ze voor staan.

Apollo

Hij werd aanbeden als de reddende god. Als er een ramp was gebeurd bad men tot hem voor een redding of magische genezing. Naast de reddende god is hij ook de god van muziek en levensvreugde. In het begin was hij een minder belangrijke god totdat de keizer Augustus hem zijn persoonlijke beschermheilige maakte.


hier gemaakt als marmeren beeld



Bellona


Ze was de Romeinse godin van de krijgskunst en werd gezien als familie of geliefde van Mars. Aan het begin en einde van iedere oorlog werd ze geëerd met offers. Rome heeft veel oorlog gevoerd dus haar tempel was druk bezocht. Haar tempel stond vlak buiten Rome. Deze tempel had een belangrijke politieke functie. Hier werden triomferende generaals ontvangen.


Ceres

Ceres was de godin van de akkerbouw en het graan.

Diana

Dit was de godin van de jacht. Afbeeldingen van haar werden altijd voorzien van pijl en boog. Ook was er vaak een hert afgebeeld. Haar jaarlijkse festival was op 13 augustus.


Janus


Hij behoorde tot de oudste van de Romeinse goden. Janus was de god van het begin en het einde. Januari draagt zijn naam. Bij alle gebeden werd hij als eerste aangeroepen omdat hij verantwoordelijk was voor het sluiten en openen van de hemelpoort. Zonder een geopende poort had bidden naar de goden geen zin en werden de gebeden niet gehoord door de overige goden.


Juno


De heerseres van de hemelen en godin van het zuivere licht.

Jupiter

De oppergod, god van de hemel en het onweer. De Romeinen geloofden dat het hun taak was de wereld te veroveren in opdracht van Jupiter. Hij was ook de weergod waarnaar men bad voor regen.




Mars


God van de oorlog en zeer populair bij de Romeinen. Er werden veel feesten gevierd ter ere van Mars. Feriae Marti op 1 maart, Equirria op 27 februari en 14 maart. De Romeinen voerden veel oorlog en dat is de reden dat hij in hoog aanzien stond en deze steeds verder toenam.


Mercurius


Hij was de god van de handel, reizigers en winst. In het begin bestond hij nog niet. Naarmate er meer handel werd gedreven bestond er meer behoefte aan een god van de handel. Dit bracht Mercurius tot leven. Zijn eerste tempel werd op 495 voor Christus ingewijd.


Minerva


Ze is de god van het verstand en de menselijke vindingrijkheid. De uitvinding van de fluit is onder andere aan haar toegeschreven. De 19e van maart en juni waren aan haar gewijd.


Neptunus

De god van de zee, Neptuliana het feest ter ere van hem werd op 23 juli gevierd.


Pluto

God van de onderwereld hij ging over de afweging van de levens die naar de onderwereld kwamen. Volgens de Romeinen werd je ingedeeld in een normaal bestaan, een verheerlijkt bestaan of een lijdend bestaan. Elementen van Pluto’s rol kun je nu nog vinden in het christendom. Bijvoorbeeld het hierboven omschreven wegen van de ziel.


de god Pluto zoals de Romeinen hem weergaven met zijn hond.


Quirinus

De vruchtbaarheidsgod


Saturnus


De god van de landbouw

Venus

Zij was de god van liefde. Men bad tot haar als er liefdes problemen waren. Ook bij relatieproblemen of zwangerschap deed men een beroep op Venus. Tegenwoordig vind men vooral haar naam nog terug.

Vesta

De godin van het haardvuur.


Vulcanus

God van het vuur, edelsmeden en vulkanen. Hij maakte de bliksemschichten voor Jupiter.Dit waren de beschrijvingen van de belangrijke goden. Hun taken waren veel omvattend. Naarmate Rome meer oorlog voerde en groter werd veranderde de goden verering mee. De handel werd belangrijker en de god van Oorlog bleef in hoog aanzien staan.




De mindere goden zijn:

  • Carmenta
  • Cupido
  • Priapus
  • Terminus
  • Vertumnus

De mindere goden hadden de volgende functies:


Carmenta

Godin van waarzeggerij en geboorte


Cupido, het zoontje van Venus


Met zijn pijl en boog zorgde hij ervoor dat mensen verliefd werden. Tegenwoordig ziet men hem veel op Valentijns kaarten.


Priapus


Beschermer van het vee en god van de vruchtbaarheid.


Terminusm


God van de grenzen.


Vertumnus

God van de herfst.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten