zondag 23 september 2018

Recept voor een ovenschotel: gegratineerde venkel


Bij kook programma’s zie je vaak dat ze venkel gebruiken. Ik wist voordat ik naar topchef e.d. keek niet dat de groente bestond. Ik snapte ook niet helemaal waarom ze het overal voor gebruikte tot ik zelf onderstaand recept probeerde. Venkel smaakt naar anijs en ziet er zo uit:

Koken

Ovenschotel Gegratineerde venkel

Ingrediënten
  • 2 kleine venkelknollen, met groen en stelen
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 1 teentje knoflook, fijngehakt
  • 0,5 theelepel Ras el Hanout
  • 50 gram geraspte parmezaanse kaas
  • Zout
  • Peper
voGeruld gehakt toevoegen met de kaas of uitgebakken spekjes

BBereidingswijze
  1. Was de venkel plant
  2. Snij het groen en de buitenste stukken van de knol.
  3. Gooi deze buitenste stukken weg deze zijn niet vanwege de hardheid niet eetbaar tenzij je ze heel lang kookt.
  4. Snij het groen fijn
  5. Snij de venkel in de lengte doormidden en snij iedere helft in vieren.Snij de voet niet van de knol dit zorgt ervoor dat delen niet uit elkaar kunnen vallen.
  6. Kook de venkel in water dat op smaak is gebracht met wat zout en eventueel peper wat ik niet aanraad. Kook dit 10 tot 15 minuten tot de venkel zacht is.
  7. Giet de venkel af en laat het afkoelen
  8. Verwarm de oven voor op 200c
  9. Vet een ovenschaal in
  10. Meng de olie, de knoflook en ras el hanout door elkaar en breng dit met een kwast aan over de venkel of sprenkel het.
  11. Meng de kaas met het venkelgroen en strooi dit over de venkel heen. Bak het in de oven 10 tot 20 minuten tot het mooi goud bruin is.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten