Twee weken geleden heb ik mijn vader een cadeau gegeven via groupon. Het was een tegoed bon voor zelf vliegen in een klein vliegtuig. Één persoon mocht zelf vliegen en er mochten twee passagiers mee. Voor mijn vader was het een volledige verrassing hij wist nergens van dacht dat we gingen vliegtuig spotten op vliegvelg Teuge. Mijn zwager een zus zouden ook op Teuge zijn en mijn zwager zou meegaan als passagier. Het vliegen in een klein vliegtuig stond nog op mijn to-do list. Door het cadeau te geven kon ik dit mooi combineren doordat mijn vader nu iets heel leuks kreeg. Voor jezelf doe je zoiets toch niet zo snel.


Wij stonden voor 13:00 ingeplant. De piloot nam alle tijd om eerst uit leggen waar alles aan het vliegtuig voor diende en wat de specificaties waren van dit type. Het vliegtuig waarin wij gingen vliegen was de Cessna 172. Het eerste exemplaar van dit type werd in 1957 gebouwd en het vliegtuig is nog steeds in productie. Een belangrijk feit over de cesna; Op 28 mei 1987 landde Mathias Rust met een Cessna 172P op het Rode Plein in Moskou. Dit was ten tijde van de koude oorlog. De Russen waren op zijn zacht gezegd niet blij dat dit kon gebeuren. Het vliegtuig kan heeft een kruissnelheid van 185 km/uur. We kregen verder uitleg over de flaps, de radio, de staart en de antennes.
Boekentip:
Vervolgens mochten we plaats nemen in het vliegtuig. Je stapt in via de vleugels en gaat zitten. Ik zat samen met mijn zwager achterin. Als eerste worden dan de koptelefoons getest. Iedereen heeft een koptelefoon op zodat je met elkaar kan praten. Ook krijgt degene die gaat sturen de uitleg over waar alles voor dient. Hoe je omhoog en naar beneden gaat. De besturen van de flaps en waar welke stuurbeweging voor dient. Vervolgens doet de piloot een aantal pre-flight checks. Na deze checks ga je taxiën en stijg je op. Als mijn vader had gewild en gedurfd had hij ook een stukje kunnen taxiën. Teuge is een vliegveld waarbij de luchtverkeersleiding niet leidend is. Als piloot kun je ervoor kiezen om de toren te negeren. Schiphol is een door de luchtverkeersleiding gecontroleerd vliegveld.
Na het opstijgen volgden wij de Ijssel richting Deventer. De piloot zei toen tegen mijn vader neemt u het stuur maar over. Vervolgens ging mijn vader vliegen. De piloot heeft altijd de mogelijkheid om in te grijpen, dit was overigens niet nodig. Mijn vader volgde keurig de Ijssel richting Zutphen en Dieren. Hij mocht wat scherpe bochten maken terwijl ik en mijn zwager genoten van het uitzicht. Tijdens het vliegen kun je de piloot van alles vragen via de koptelefoons. Vervolgens werd het tijd om terug te keren en te landen. De piloot nam het weer over. Hij vloog ons terug en ging landen. Na veilig geland te zijn kregen we een debriefing. Waarbij mijn vader een diploma kreeg zijn eerste vluchtboekje en een fles champagne. Het was een erg geslaagde ervaring en ik kan het iedereen aanraden. Vliegen in een Cesna is niet te vergelijken met vliegen in een boeiing of airbus. Je voelt de wind tegen het vliegtuig en je voelt je meer speelbal van elementen. Het is een erg leuke ervaring ik kan het iedereen aanraden.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten